JellyPages.com

Sunday, February 5, 2012

Finally..rindu terubat jugak..

Ehm..ehm...hai,entry kali ne aku nak cerita fasal jus avocado and nasik lalap yang dah lama sangat aku nak makan.ceh,ayat xboleh blah.xdalah lama,just for 4 months++..even pas sampai ruma aku sakit tuk beberapa ari atas sebab kejutan cuaca yang xberapa nak bagi kejutan,selagi mampu bergerak,selagi tu la aku merayau mencari suma benda yang aku rindu separuh mati..hehe.yang selalu jadi mangsa bila aku nak jalankan misi as pemangsa of course la kazen-kazen yang tercinta. First of all,ma favourite drinks was include avocado juice, soya bean and vanilla milkshake. Mana-mana pun aku pegi aku cari tiga benda ne ja, kecuali la aku tau xda,payah nak dapat or if ada sekalipun tapi xsedap,i'll ask for mineral water only. So, inilah buah avokado yang comel, its totally ranum bila wana kulitnya da jadi hijau gelap yang sangat-sangat pekat..






*  kalau xnak buat jus,boleh ja makan macam tu but seriously xda rasa sangat so besanya aku makan dengan susu pekat manis yg dalam tin tu utk tambah rasa manis.


Sejak kecil lagi aku selalu makan buah ne sebab nenek aku ada tanam pokok buah ne berhampiran rumahnya. Memang sedap and sekali makan sangat-sangatlah xpuas. Bagi aku la,hehe.. Actually buah ne ada banyak khasiat, bila aku dah try google search baru la aku tau khasiat buah ne. Excited pulak aku baca sebab memang kebanyakan kandungan nutrisinya specially for woman. Untungnya jadi pempuan, theres a lot of benefit for us. 


Kenyataannya, di sebalik fizikal avokado yang menggerutu itu,means macam kasar semacam pada bahagian kulitnya, tersembunyi seribu kebaikan untuk kesejahteraan kesihatan manusia kerana avokado buah unik, kaya zat dan penuh khasiat walaupun rasanya mungkin agak susah diterima ramai kerana tidak begitu lazim digunakan dalam menu seharian. 


Ia mengandungi vitamin A, B (termasuk B6, niacin dan riboflavin) C dan E serta kandungan galian seperti kuprum, magnesium, potasium dan zink plus xmengandungi kolesterol dan sodium. 
Avokado ne jugak tinggi serat, sumber utama asid folik, yang mana asid folik mengurangkan risiko penyakit jantung and dalam sesetengah kes, mengurangkan risiko barah. Avokado juga bersifat kaya dengan lemak tidak tepu, yang boleh menyumbang kepada kerendahan kandungan kolesterol dalam badan. Juga mengandungi glutathione, bahan antioksidan yang menghalang pelbagai jenis karsinogen di dalam badan serta mempunyai potasium yang bermanfaat untuk rawatan arthritis dan haemorrhoids. 


Mengikut kajian yg pernah dilakukan di Pusat Perubatan Wesley Brisbane, juga menyatakan pengambilan separuh daripada avokado setiap hari selama sebulan boleh membantu menurunkan berat badan dan mencapai tahap kolesterol yang rendah. Pelbagai resipi boleh dimanfaatkan daripada avokado asalkan anda rajin dan bijak mencuba kerana avokado buah sihat, boleh dimakan dengan pelbagai cara mahu pun menu. Sama ada disediakan dalam bentuk jus atau salad, avokado kekal berkhasiat untuk tubuh badan manusia. 
Ia juga baik untuk bayi kerana tersedia zat bersesuaian untuk tumbesaran si kecil. 

So,pasne aku akan lazimkan makan or minum jus buah ne.hehe..tapi payah pulak sebab susah nak cari kat tempat aku study, tunggu balek ruma gak barulah dapat merasa.wuwuwuwuwu..T_T




*  saiz besar and this is mine.hehe..





*  yang besar aku punya and yg kecik ne bapak aku punya, no kongsi2 baba.. order sdr ep.hehe.saja aku letak dua straw tuk cover2 yg aku ne tamak.take note.



S E K I A N. . .







No comments: