JellyPages.com

Saturday, June 29, 2013

The Hard Things For Me..

     Assalamualaikum w.b.t korang. Today is one of special day in my life coz i'm succeed in job interview. Which is mean i got it. Yeah!! The powerpuff girl. hehehe. Takdalah. Aku rasa better aku explain start from the beginning. Well, senanya semalam & hari ne aku join satu program under tempat aku practical before ne. Aku xlayak pown join program tu, tapi atas kuasa veto bos aku, maka aku pown join la. It was aAzam Kerja program. 

     Theres a few employer which is come to make an interview based on their vacancy offer. So, aku apalagi, sibuklah nak try jugak kan. We stayed at Shervinton Hotel Tawau, d mana program was held ( we = include geng2 tegar aku kat office d mana aku satu-satunya practical student ). Sebelum aku creta dengan lebih lanjut lagi, aku nak komen sikit dulu pasal hotel ne. hehe. It was a nice place to stay coz you'll feel comfortable plus it has a completed services, from A to Z. And aku ada amik beberapa pic masa kat hotel. 





This is the room. We've got room wif two single bed.





You can check either theres a traffic jam or not. hehe




View from the restaurant.



     Korang kena g sendiri then baru u can judge okay. Shervinton ne 3 star hotel jak so xdalah perfect sangat, but at least it can make u satisfy, somehow. I stayed at 5th floor. And mereka-mereka inilah yang bersama-sama saya join program. Diorang jadi urusetia, guwa jadik peserta.




Kak ija, me, kak yus, kak er & yana.



     Tujuan program ne diadakan adalah tuk membantu sebahagian dari masyarat yg takda peluang tuk dapatkan kerja yg baik tuk sara hidup diorang (maka ayat skema). Theres fiftheen different company which is come and do offer a vacancy. Aku excited gak pada mulanya bila tau ada banyak kekosongan. Memandangkan aku da abes practical, apa salahnya if aku cuba. Dengan semangat kental, aku sit for an interview under one of syarikat perhotelan terbesar d Sabah. The risk that i have to bear is, i dont have any work experience. This is heavy okay. I just have my certificates with me & to be honest, i'm less confident. Totally fresh graduate. huhu. But the best thing ever happen is, i pass the first stage. Now waiting for the next call. hehe. Wish me luck okay.


     Then, pastu aku pown g lah jumpa fasi aku tuk btaw yg aku dah try sekali, aku rasa cukuplah, if try bebanyak pastu dapat, apa aku nak buat kang nyusahkan orang lak ( makaii..yakinnya ble dapat banyak .haha ). Maka abg Razif suh jugak aku pegi try yg laen. Tak cukup katanya if satu jek. Aku pegilah pilih lagi satu. Aku tertarik sikit dengan satu kolej perubatan. Aku serah resume then start membebel sorang-sorang. Bila habis jek aku cakap, dea minta aku bagi expected income, so aku pown letak RM1000++, tunjuk baek lerww kekononnya. Orang tu pown trus cakap kat aku yg aku diterima, suh lapor diri next week kat Kota Kinabalu. Terkejut beruk aku jadinya. 


      First time aku dapat keja weyh. Terharunya lahai....sobss.. Tak sangka ada orang nak hire aku. hikhik. Happy gilos derr.. Before ne aku memang da banyak kali g interview tapi itu just tuk program internship, bukan tuk keja betul-betul. Im so excited. Tapi.. Masalah yang timbul.. d Kota Kinabalu. Aku rasa if aku nak keja jejauh, better aku balek semenanjung terus. Kat sana takda masalah transport. Ada banyak transport awam. KTM aku, LRT aku, Monorel aku..yang bakal-bakal wujud, MRT aku. If kat KK, aku kena bawak keta aku g sana. Mana nak cari umah lagi, aku tak berapa besa dengan jalan kat sana. Ada jek family, tapi xnakla aku buat semak kat umah diorang. 


     Seyes bingung aku jadinya. So aku nak fikir masak-masak dulu, aku da janji nak bagi confirmation selewat-lewatnya ari Isnin ne. Gaji yang ditawarkan memang lumayan walaupun aku just perlu jadi Kaunselor Pendidikan sambil2 jadi pensyarah part time bagi subjek-subjek yang aku boleh bawa. Masalahnya sekarang ne, memang gigih aku nak drive dari Tawau g sana sensorang, 8 jam duk atas jalan raya. Adess. If g dengan flight, maka sampai sana takda transportla aku jadinya. Dahla guwa xbesa dengan KK. huhu. This is so hard. Dont know what to do. Pray for me please.. 

     



No comments: